ÅRETS ROSA BAND MOT BRÖSTCANCER

Det är oktober och återigen dags att ta ett gemensamt krafttag mot bröstcancer. Sedan snart trettio år tillbaka har oktober varit en rosa månad för oss i Norden liksom för övriga världen. Detta märks kanske mest genom försäljningen av ”rosa bandet” hos de stora butikskedjorna.

Det rosa bandet är en internationell symbol för kampen mot bröstcancer. Men visste du att det i Sverige finns två olika rosa band: Bröstcancerförbundets enfärgade ceriserosa band och Cancerfondens band som varje år får en ny design? Och att de två rosa bandens syften skiljer sig något från varandra?

Det hela började i USA

Efter olika försök att uppmärksamma bröstcancer kom det Rosa bandet till år 1992 genom en gemensam satsning av tidningen Self Magazines chefredaktör Alexandra Penney och kosmetikföretaget Estée Lauder med företagsgrundarens svärdotter Evelyn H. Lauder i spetsen. Satsningen fick stor genomslagskraft och har sedan dess bidragit till att oktober världen över fortfarande kallas ”bröstcancermånaden” och att stora summor pengar samlats in genom åren, till stöd för de som drabbas och till forskning om sjukdomen.

Rosa bandet i Sverige

Redan år 1994 ingick Bröstcancerförbundet i Sverige ett samarbete med Estée Lauder Companies och började sälja det rosa originalbandet med ensamrätt i Sverige. Intäkterna för detta rosa band går sedan dess oavkortat till bekämpning av just bröstcancer men också till stöd för kvinnor som drabbats av sjukdomen.

Det stora genombrottet för Rosa bandet i vårt land kom dock inte förrän några år senare då tidningsdrottningen Amelia Adamo år 2001 valde att ge ut ett specialnummer av tidningen Amelia: Amelia Pink Ribbon.

Ytterligare fem år därefter valde Cancerfonden i Sverige att designa ett eget rosa band för insamling till cancerforskning. Det är detta band som varje år kommer i ny, kreativ design. Intäkterna för Cancerfondens Rosa bandet-kampanj går till forskning om alla cancerformer och är inte öronmärkta för just bröstcancer.

Cancerfondens Rosa bandet är i år, 2021, designat av modeskaparen och kostymören Selam Fessahaye som skapat ett band med händer tryckta på tyll, ett material som är lite av ett signum för Selams kreationer. Händerna symboliserar att alla berörs men också kan vara med och bidra för att besegra cancer.

Cancerfondens Rosa band är i år designat av modeskaparen och kostymören Selam Fessahaye. Hennes band går i färgerna rosa, vitt och svart med händer tryckta på tylltyg, ett material som är lite av ett signum för Selam Fessahayes kreationer. Händerna är en symbol för att alla berörs men också kan vara med och bidra för att besegra cancer. Foto: Irika Sandström.
Här hittar du de Rosa banden

Vill du bidra till att uppmärksamma bröstcancer, bidra till viktig forskning och kanske (beroende på typ av Rosa band) bidra till stöd för bröstcancerdrabbade kvinnor? På följande ställen ska du kunna köpa något – eller varför inte båda? – av årets Rosa band under oktober månad:

Det helrosa bandet säljs av Bröstcancerfonden, varje år i oktober månad sedan 1994. Det designade bandet är Cancerfondens eget sedan år 2006. I år designat av Selam Fessahaye. 

Rosa bandets helrosa originalband säljs av Bröstcancerfonden via bland annat: Apotea.se, Apoteket, Apoteksgruppen, Cervera, Dormy, Indiska, Kronans Apotek, Lloyds Apotek, Mio, NK, Åhléns, Scorett och fondens egna bröstcancerföreningar.

Cancerfondens band, i år designade av Selam Fessahaye, säljs via: Ica, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora, Ellos och fondens egen gåvoshop.


Källor:

Bröstcancerföreningen

Cancerfonden

Pinkribbon.org

Facebook
Facebook
INSTAGRAM
LinkedIn
Twitter
Follow by Email
RSS